اخبار

کما به جای مرگ مغزی، اطلاعات اشتباه رسانه است

برنامه "دکتر سلام" با حضور دکتر کتایون نجفی زاده "مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان" موضوع؛ تفاوت مرگ مغزی و کما را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان: برنامه دکتر سلام از شبکه آموزش 20 دی ماه با عنوان "اهدای عضو ادامه زندگی"، میزبان کتایون نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان بود.

در ابتدای این برنامه تلویزیونی نجفی زاده به تفاوت میان مرگ مغزی و کما پرداخت و گفت: مرگ مغزی، مرگ مطلق یک انسان محسوب می‌شود که متاسفانه با رخ دادن این حادثه فقط دوهفته فرصت برای اهدای اعضا وجود دارد هرچند با گذشت زمان در طول همین دوهفته بسیاری از اعضا قابل پیوند قابلیت خود را از دست می دهند. بنابراین زمان برای اهدای عضو در فرد مرگ مغزی می‌تواند جان چندین انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری که افراد فلج مغزی یا زندگی نباتی نیز می توانند اهدای عضو داشته باشند، ابراز کرد: افراد دچار فلج مغزی و همچنین افرادی که زندگی نباتی را تجربه می کنند زنده محسوب می‌شوند و قابلیت اهدای عضو ندارند.

دکتر نجفی زاده با نگاهی به احوال خانواده ها که قهرمانان این ماجرا هستند، تصریح کرد؛ آمار نشان می دهد 3 هزار مرگ مغزی در سال وجود دارد که قابلیت پیوند دارند که فقط 1000 نفر از این خانواده ها رضایت به اهدای عضو می دهند؛ این یعنی قدرت خانواده هایی که در سخت ترین شرایط بهترین تصمیم را برای زنده نگه داشتن عزیزشان می گیرند.

این پزشک متخصص ریه در ادامه اطلاعات اشتباه رسانه ها نسبت به تفاوت مرگ مغزی و کما را از مهم ترین عوامل عدم رضایت بازماندگان دانست که نگاه مردم را نسبت به اهدای عضو دچار ابهام و دوگانگی کرده است.

 در انتها کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در پاسخ به مجری برنامه که چگونه مخاطبان می توانند درخواست کارت اهدای عضو داشته باشند گفت: باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که این کارت هیچگونه وجاهت قانونی ندارد و فقط رضایت فرد را به خانواده اعلام می کند و حتما اولیای دم در زمان مرگ مغزی باید رضایت داشته باشند.

البته پژوهشهای آماری نشان می دهند خانواده های که مرگ عزیزشان را پذیرفته اند در صورت وجود کارت، حدود ۱۰۰ درصد و در صورت عدم وجود کارت حدود ۵۰ درصد رضایت به اهدای عضو می دهند و این نشان از تاثیر و اهمیت کارت اهدای عضو دارد.
درسرتاسر ایران 56 واحد اهدا عضو فعال است که داوطلبان می توانند با مراجعه به آن مراکز به صورت مستقیم کارت اهدای عضو دریافت کنند همچنین با مراجعه به سامانه ملیehdacenter.ir یا ارسال پیامک کد ملی به شماره 3432 کارت اهدای عضو صادر خواهد شد.