اخبار

شهرداری همراه "طرح ترویج فرهنگ اهدای عضو" می شود

نخستین جلسه‌ کمیته "طرح ترویج فرهنگ اهدای عضو و تکریم خانواده های جانبخش اهدا کننده اعضای پیوند" با حضور مسئولین شهری با تصویب هشت مصوبه در شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان؛ نخستین جلسه نظارتی و برنامه‌ریزی "طرح ترویج فرهنگ اهدای عضو و تکریم خانواده های جانبخش اهدا کننده اعضای پیوند" عصر یکشنبه 18 دی ماه در ساختمان مرکزی شهرداری تهران، برگزار شد. 

در این جلسه مهندس نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست، به عنوان رئیس کمیته به اهمیت این طرح پرداخت و گفت: نظر شهرداری در مورد این مصوبه شورا با توجه به ارزش زندگی به عنوان بزرگ ترین موهبت الهی و جلوگیری از مرگ و میر بیماران نیازمند به پیوند اعضا، دارای اهمیت است.

در ادامه دکتر کتایون نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با تشریح تفاوت میان مرگ مغزی به عنوان مرگ مطلق و کما که امکان برگشت انسان وجود دارد، حلقه گمشده در ناآگاهی افراد جامعه را عدم تفکیک این دو موضوع دانست.

وی در ادامه با اشاره به زمان کوتاه خانواده برای رضایت به اهدای عضو (که نهایتاً دو هفته است) و همچنین وجود ضربان قلب و حرکات شبیه به تنفس (که ناشی از دستگاه تنفس مصنوعی است)، پذیرش این واقعیت برای خانواده را سخت دانست و گفت: متاسفانه در بسیاری از مواقع توضیح تفاوت میان مرگ مغزی و کما برای خانواده در آن لحظات  دشوار است و موجب می شود فرصت زندگی از بسیاری از افرادی که ادامه ی حیاتشان فقط در گرو پیوند از اعضای افراد مرگ مغزی است، گرفته شود.

نجفی زاده در ادامه افزود: در این مسیر که حتی در کتاب های پزشکی نیز کمتر به این موضوع پرداخته شده است نباید تعجب کرد که اگر در یک فیلم یا سریال تلویزیونی که مشاور پزشک نیز حضور دارد چنین اشتباهاتی وجود داشته باشد و به همین دلیل، دو فعالیت کلان ما در طول این سال ها، درج محتوای علمی و فرهنگی در منابع درسی دانشجویان و دانش آموزان بوده که تا کنون با همراهی وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به نتایج راهبردی قابل قبولی دست یافته ایم.

این در صورتی است که یک مادر به عنوان نماد دوست داشتن و عشق اگر بداند با اهدای اعضای عزیزش می تواند نظاره گر ادامه حیات اعضای فرزندش در کالبد چند انسان دیگر باشد و موجب فراهم آمدن باقی الصالحات و ثواب و صدقه ی جاریه برای وی گردد، یقیناً موفق به اخذ این تصمیم جانبخش خواهد شد.

بنابراین تغییر و یا ایجاد این نگرش انسان دوستانه که هم نگاه احساسی دارد و هم نگاه منطقی، وظیفه نهادهای فرهنگ‌ساز در جامعه است که شهرداری ها یکی از مهمترین نهادها محسوب می‌شوند.

 

ایران رتبه اول آسیا در اهدای عضو/ هشت مصوبه شهرداری در فرهنگ‎سازی اهدای عضو

 

 

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در ادامه با اشاره به فتوای امام خمینی (ره) و دوسال بعد از آن فتوای آیت الله خامنه ای بابت انجام اهدای عضو از افراد دچار مرگ مغزی به قانون پیوند اعضا پرداخت و گفت: این قانون در کشور ما بسیار کامل و جامع است به طوری که امکان اشتباه در این روند را به صفر می رساند؛ به این صورت که چهار متخصص دوره دیده و معتمد وزارت بهداشت و هم چنین یک پزشک قانونی به نمایندگی از قوه ی قضاییه، باید مرگ مغزی را تأیید کنند تا عمل برداشت اعضا انجام شود.

وی در ادامه به مقایسه ی آمار اهدای عضو از سال 1379 (سال تصویب قانون مجلس) تا کنون پرداخت و تصریح کرد : ما رتبه اول آسیا در اهدای عضو را داریم ولی رتبه ی ما در دنیا، 30 می باشد که جایگاه مناسبی قلمداد نمی‌شود؛ چرا که متاسفانه میزان وقوع مرگ مغزی در ایران به دلیل آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای، آمار قابل توجهی است.

تا کنون (در طول 22 سال گذشته) با تصمیم بزرگ 9500 خانواده ی افراد مرگ مغزی، 69000 بیمار نیازمند که محکوم به مرگ حتمی بودند پیوند شده و تولدی دوباره یافته‌اند.

در ادامه این جلسه، اعضای کمیته، هشت طرح شایان توجه را در راستای نهادینه سازی فرهنگ معنوی اهدای عضو در ایران و تکریم از خانواده های جانبخش اهداکننده عضو، مصوب نمودند.

شایان ذکر است این جلسه با حضور حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران به عنوان رئیس کمیته، سوده نجفی عضو شورای شهر تهران، محمدعلی مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، یاسر نبی زاده دبیر کمیسیون سلامت، حمید صاحب سرپرست اداره کل سلامت شهرداری تهران، کتایون نجفی زاده، مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان و تعدادی از مدیران ارشد شهری در شهرداری تهران، برگزار شد.

گفتنی است طرح" ترویج فرهنگ اهدای عضو و تکریم خانواده های جانبخش اهدا کننده اعضای پیوندی " که در سال گذشته از طرف انجمن اهدای عضو ایرانیان به شورای شهر تهران پیشنهاد شد؛ مشتمل بر مقدمه، چهار ماده و6 تبصره با اتفاق آرای موافق اعضای شورای شهر تهران در تاریخ یکم دی ماه به تصویب رسید و به شهرداری تهران ابلاغ گردید.

در مقدمه این طرح آمده است مرگ سالیانه 3 هزار بیمار نیازمند پیوند در لیست های انتظار، علی رغم وجود سالیانه 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور، برای پیشینه تاریخی، فرهنگی، دینی و جایگاه والای کمک به هم نوع و تاکیدات دین مبین اسلام، علامت سوال تاسف برانگیزی است که در این مسیر فقدان آگاهی افراد جامعه از فرهنگ اهدای عضو، نقشی اساسی دارد.

بر همین اساس در ادامه طرح آمده است: گسترش فرهنگ اهدای عضو یک رسالت اجتماعی، فرهنگی و حتی شرعی می باشد که همه ارگان های خدمت رسان باید در برنامه های فرهنگی که در حقیقت با رویداد ایجاد نگرش و حتی تغییر نگرش نسبت به فرهنگ اهدا عضو دارند، عمل کنند.