اخبار

زمان طلایی برای اهدای عضو، با بیشترین مراقبت‌ها حداكثر دو هفتهاست

دکتر كتایون نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو درمورد رتبه نخست ایران در پیوند قلب اطفال در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» رادیو گفتگو، گفت: اهدا و پیوند یك جنبه ناراحت كننده و یك جنبه خوشحال كننده دارد.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان، دکتر کتایون نجفی‌زاده، در گفت‌‌و گوی تلفنی با برنامه «روزنه» رادیو گفتگو بیان کرد: وقتی یك كودك دچار مرگ مغزی می‌شود و از دنیا می‌رود به شدت غم‌انگیز است اما از این جهت كه اعضای این كودك می‌تواند نجات‌بخش زندگی كودكانی شود كه هیچ امیدی به زندگی ندارند بسیار خوشحال كننده و امیدبخش است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو با بیان اینكه سالانه حدود ۶ هزار مرگ مغزی در ایران اتفاق می‌افتد که حدود سه هزار نفر از آنان قابلیت اهدای اعضا دارند،  ادامه داد: از این سه هزار نفر، به دلیل دیر رضایت دادن خانواده‌ها، فقط سالی هزار نفر اعضای خود را اهدا می‌كنند و بنابراین ۶ تا ۷ هزار عضو سالم و قابل اهدا زیر خاك می‌رود و از طرف دیگر، روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار هم به دلیل نرسیدن عضو فوت می‌كنند.

دکتر نجفی‌زاده با اشاره به اهمیت بازه زمانی اهدای اعضا بیان كرد: زمان طلایی برای اهدای عضو حداكثر دو هفته با بیشترین مراقبت‌هاست و هرچه زمان بگذرد از كیفیت و تعداد اعضای قابل اهدا كمتر می‌شود بنابراین نیازمند یك تصمیم‌گیری فوری است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو درمورد نیاز كودكان به اعضای اهدایی گفت: سال گذشته ۲۵ كودك قلب دریافت كردند و عمل پیوند انجام دادند اما در همان سال ۲۷ كودك به علت نرسیدن قلب فوت كردند.

انتهای پیام//