اخبار

مشارکت شرکت بهره‌برداری مترو تهران با انجمن اهدای عضو ایرانیان در فرهنگ‌سازی اهدای عضو

تفاهم‌نامه همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان با شرکت بهره‌برداری متروي تهران به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت و امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، تبادل اطلاعات و تعامل بيشتر در ارتقای آگاهی عمومی نسبت به مقوله مرگ مغزی و نهادینه‌سازی فرهنگ معنوی اهدای عضو امضا شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان و شرکت بهره‌برداری مترو تهران با حضور دکتر مهدی شایسته‌اصل؛ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، دکتر مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست خدمات شهری شورای شهر تهران، دکتر نورمحمدی نماینده شهردار تهران، دکتر امیر حاجی نورمحمدی؛ مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران، دکتر کتایون نجفی‌زاده؛ مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، دکتر امید قبادی؛ نایب رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان، و مدیران و معاونان شرکت بهره‌برداری مترو صبح روز دوشنبه 20 تیر 1401 در سالن کالج شرکت بهره‌برداری مترو برگزار شد. 

دکتر کتایون نجفی‌زاده  مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان نیز با اشاره به اینکه در ایران سالانه حدود ۲۵۰۰ تا ۴ هزار مرگ مغزی با امکان اهدای عضو اتفاق می‌افتد، گفت: حدود سه هزار نفر با اعضای کاملا سالم دچار مرگ مغزی می‌شوند و از این تعداد فقط هزار نفر در پروسه اهدای عضو قرار می‌گیرند.
دکتر نجفی زاده تصریح کرد: هر بیمار مرگ مغزی، می‌تواند هشت عضو خود را اهدا کند و حتی اگر خانواده فرد متوفی قدری تعلل کند، سه عضو همچنان قابلیت انتقال را دارد. اما طبق آمار، ۶ هزار عضو سالم ارزشمند در سال اهدا نمی‌شود و در مقابل ۷ تا ۱۰ نفر روزانه به دلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در فهرست انتظار براي دریافت اعضای مختلف قرار دارند، گفت:  اگر فرهنگ اهدا عضو ارتقا یابد عملا با اهدای عضو نیمی از موارد مرگ مغزي می‌توان فهرست انتظار بیماران نیازمند عضو را خالی کرد.

وی با اشاره به اینکه مرگ به علت ايست قلب برای مردم شناخته‌شده است خاطرنشان کرد: مرگ مغزی شناخته‌شده نیست و برای افراد مبهم است. چراکه سینه فرد مرگ مغزی به‌واسطه دستگاهی که به آن متصل است، حرکتی شبیه به تنفس دارد و قلب او می‌زند و حتی برخی حرکت‌های واکنشی نیز دارد. مرگ مغزی هنوز برای جامعه کاملا پذيرفته نشده است و ازاین‌روست که خانواده‌ها به‌راحتی رضایت نمی‌دهند. 
دکتر نجفی‌زاده با بیان  اینکه علت اکثر مرگ‌های مغزی تصادفات جاده‌ای و سن رایج این افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال است، گفت: بنابراین ما ارگان‌های سالم و جوانی داریم که متاسفانه به دلیل همان عدم آگاهی خانواده‌ها و رضایت ندادن به اهدا، زیر خاک می‌رود درحالی‌که بیماران بسیاری در فهرست انتظار هستند.
مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان خاطرنشان کرد: ارگان‌هایی مثل مترو که روزانه میزبان مخاطبان زیادی هستند می‌توانند قدم‌های بزرگی برای فرهنگ‌سازی در این حوزه بردارند اگرچه قبل از این تفاهم‌نامه نیز همکاری‌های خوبی با مجموعه شرکت بهره‌برداری مترو تهران برای برگزاری پویش نفس داشتیم.

دکتر مهدی شایسته‌اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در مراسم امضای تفاهم‌نامه با انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: در حال حاضر روزانه یک و نیم‌میلیون مسافر از متروي تهران استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنیم این آمار تا پایان سال به دو میلیون مسافر برسد. همین ظرفیت می‌تواند برای فرهنگ‌سازی در حوزه اهدا عضو کمک‌کننده باشد تا خانواده‌ها بتوانند در زمان طلایی برای اهدا عضو عزیزانشان موافقت کنند.
وي با بيان اينكه يك ايستگاه مترو به طور خاص براي فرهنگ‌سازی در اين زمينه انتخاب شده است افزود: ایستگاه مدافعان سلامت در خط هفت مترو را در نظر گرفته‌ایم تا فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای عضو با برپایی نمایشگاه دائمي و پایگاه اهدای عضو، به‌صورت مستمر در آن انجام شود.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: استقرار دوستان انجمن اهدا عضو در ایستگاه مدافعان سلامت به این معنی نیست که سایر ایستگاه‌ها در اين زمينه فعاليتي نخواهند كرد بلکه اين انجمن می‌تواند به کمک معاونت امور فرهنگی و اجتماعي شركت، در حوزه‌های آموزش شهروندی در شهر زیرزمینی نیز ورود پیدا کنند.
شایسته اصل اظهار کرد: امیدواریم در بستر فرهنگ‌سازی مناسبی که صورت می‌گیرد بتوانیم شاهد عملکرد بهتر در حوزه اهدای عضو باشیم.
وي گفت: پخش تيزرهاي مرتبط با اهدای عضو در مانیتور قطارها و ایستگاه‌ها و در اختیار قراردادن فضای مناسب در سطح ایستگاه‌های مترو جهت آموزش و فرهنگ‌سازی مسافران، بخش دیگری از همکاری‌های شرکت بهره‌برداری مترو برای فرهنگ‌سازی در این حوزه است.

دکتر مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست خدمات شهری شورای شهر تهران سخنران دیگر این مراسم با اشاره به اینکه فتوای تاریخی حضرت امام خمینی در 31 اردیبهشت 1368 دو هفته پیش از فوتشان یک اتفاق خوب برای کشور بود گفت: امام خمینی یادگارهای خاصی رو از خود به یادگار گذاشتند مانند روز قدس اما این فتوا مهم‌ترین فتوای سلامت است که جان هزاران نفر را نجات می‌دهد. 

وی افزود: در شورای اسلامی شهر تهران برای اهدای عضو فرهنگ‌سازی می‌کنیم و موضوعات اجتماعی را پیگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا از سال 1401 به بعد جان انسان‌های بیشتری را نجات دهیم.مجموعه‌هایی که در شهرداری تهران هستند می‌توانند به فرهنگ‌سازی اهدای عضو کمک فراوانی کنند.

مهندس امینی؛ معاون طرح و برنامه شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: اهدای عضو از سه منظر مهم است. از منظر علمی که یک نفر جان هشت نفر را نجات می‌دهد و پنجاه نفر را از معلولیت نجات می‌دهد که در دفاع مقدس و بحث‌های جهادی هم این دیدگاه مطرح است و در واقع یک نفر، جانبخش چندین نفر می‌شود و خودش را فدا می‌کند. از منظر مذهبی که آیه‌ی 32 شوره مائده در خصوص قصاص می‌گوید که اگر یک نفر را از مرگ نجات دهید یک جامعه از مرگ نجات پیدا می‌کند و از منظر اجتماعی-اقتصادی که فقط در ایران اهدای عضو به صورت رایگان انجام می‌شود که خود باعث ذخیره ارزی 250هزار میلیارد تومانی است.  امینی با اشاره به جابجایی دومیلیون نفری از طریق مترو افزود: فضای تبلیغاتی مترو پراستفاده‌ترین فضای تبلیغی محسوب می‌شود. مانیتورها، رادیو مترو، وجود کانترها در مترو برای صدور کارت، فضاهای تبلیغی قطارها مزایای مترو برای فرهنگ‌سازی و تبلیغ اهدای عضو است. 

 در ادامه دکتر امید قبادی؛ نایب رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان به تبینن طرح جدید فرهنگ‌سازی اهدای عضو با عنوان پویش ابر اهدا پرداخت و اعلام کرد: که این پویش مکملی برای کارت اهدای عضو است و بر اساس آن هر ایرانی می‌تواند در سامانه ملی دریافت کارت اهدای عضو به آدرس www.ehdacenter.ir ویدیویی کوتاه ضبط و باور و نیت قلبی خود به اهدای عضو را به خانواده‌اش اعلام نماید.

در پایان این مراسم از خانواده‌ی اهداکننده عضو؛ جانبخش حمیدرضا غفاری‌نیک و کودک دریافت کننده قلب نیایش حسینی تقدیر شد و مدال جانبخش توسط دکتر شایسته‌اصل و دکتر کتایون نجفی‌زاده به خانواده‌ی جانبخش غفاری‌نیک تقدیم شد. همچنین انجمن اهدای عضو ایرانیان از شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران به دلیل خدمات بیست ساله و مشارکت در فرهنگ‌سازی اهدای عضو تجلیل کرد. 

#من_هم_یک_جانبخش_هستم

انتهای پیام//