اخبار

صدا ... دوربین ... نفس

تفاهم‌نامه‌ی فی‌مابین انجمن اهدای عضو ایرانیان و بنیاد سینمایی فارابی به امضای طرفین رسید. در این مراسم استادان کیانوش عیاری، رسول صدرعاملی و مسعود جعفری جوزانی نیز به عنوان سفیران اهدای عضو معرفی شدند. محمد خزاعی نیز کارت اهدای عضو دریافت کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان، عصر امروز دور دوم اعطای گواهینامه تایید صلاحیت حرفه‌ای کارگردانی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد که انجمن به همت مدیر بنیاد؛ جناب آقای مجید زین‌العابدين در این مراسم حضور به هم رساند. جناب زین‌العابدین ضمن اشاره به آمار جالب توجه حضور فیلم اولی‌ها، به سیاست‌های بنیاد اشاره کردند و یادآور شدند که ۱۲۷۲ فیلمساز متقاضی صدور پروانه کارگردانی بودند که از این میان، تنها ۴۲ نفر پذیرفته شده‌اند. ایشان با اشاره به سینما به عنوان معیار پیشرفت کشور، از زاویه‌ی دیگری به مقوله پیشرفت پرداخته و خانم دکتر نجفی‌زاده را به عنوان سمبل پیشرفت ایران در عرصه جهانی اهدای عضو معرفی کردند‌.

در ادامه استاد کیانوش عیاری که فیلم سینمایی بودن یا نبودن یکی از آثار برجسته‌ی اوست، ضمن خیرمقدم به فیلم اولی‌ها و زنده نگاه داشتن نام و یاد همکاران‌ جمله‌ی جالبی از ناصر تقوایی نقل کردند: اگر آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها سینما را اختراع نمی‌کردند، ایرانی‌ها سینما را می‌ساختند. ایشان صحبت‌های خود را با قول ساختن فیلم دیگری با موضوع اهدای عضو اما با فضایی شاد به پایان رساندند.

سپس از تقدیر از فیلم اولی‌های جشنواره فیلم فجر، تیزر احساسی گیتی و ساره پخش شد و با اتمام آن، خانم‌ دکتر نجفی‌زاده روی صحنه حاضر شدند. دکتر نجفی‌زاده ضمن تشکر از فرصتی که در این مراسم به ایشان داده شده، تأکید کردند اهالی سینما بویژه فیلم اولی‌ها می‌توانند برای ترویج فرهنگ اهدای عضو اثرگذار باشند تا فیلمی ناخواسته تیشه به ریشه‌ی فرهنگ اهدای عضو نزند و مفاهیم و باورهای نادرست در جامعه رواج پیدا نکند (مانند اینکه مرگ مغزی و کما تفاوتی ندارند و هردو برگشت‌پذیر هستند). دکتر نجفی زاده با توضیح مکانیسم مرگ مغزی یادآور شدند تنها ۱ درصد افراد با مرگ مغزی فوت می‌کنند اما اینکه این ۱ درصد به اهدای عضو رضایت بدهند، بسیار دشوار است. چطور انتظار داریم در آن لحظه حساس، خانواده ما را همراهی کند؟ چطور حاضر است قفسه سینه‌ی عزیز او را بشکافیم؟ تنها در صورتی موفق می‌شویم که از قبل به درستی اطلاع‌رسانی شده باشد. ما از سال ۱۳۹۴ انجمن را تاسیس کرده‌ایم تا با همراهی متخصصان و افراد به‌نام فرهنگ اهدای عضو به درستی رواج داده شود. آقای دکتر قبادی نیز با روایت کوتاهی از زندگیِ تلخ و شيرين لیست انتظار و گیرندگان اعضای پیوندی ، به اهمیت ترویج فرهنگ اهدای عضو اشاره کردند.

سپس از استادان کیانوش عیاری، رسول صدرعاملی و مسعود جعفر جوزانی تقدیر به عمل آمد. ‌کارت اهدای عضو رئیس سازمان سینمایی ؛ جناب آقای محمد خزاعی نیز تقدیم ایشان شد. در پایانِ مدت زمان اختصاص داده شده، تفاهم‌نامه‌ی فی‌مابین انجمن اهدای عضو ایرانیان و بنیاد سینمایی فارابی امضا شد. با گرامیداشت یاد یکایک جانبخشان امید است گام دیگری در ترویج فرهنگ اهدای عضو و نجات جان بیماران برداشته شود