اخبار

کاشان، نفس دارد ...

به همت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، آیین تجلیل از خانواده‌های اهداگننده اعضا با حضور ایشان، گیرندگان اعضا و مسئولین برگزار شد.

جشن نفس یا آیین تجلیل از خانواده‌های اهدا کننده عضو (جانبخشان)، عصر دیروز در تالار بزرگ شهر کاشان برگزار شد. پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، مراسم با اجرای محمد سلوکی آغاز شد. پس از خیر مقدم مدعوین، دکتر عباس آزادی؛ معاون محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان صحبت کوتاهی کردند. ایشان ضمن قدردانی از زحمات یکایک دغدغه‌مندان مسیر اهدای عضو، بیان کردند کمک به یک انسان، سعادتی است که خداوند به ما داده است. سپس تریبون در اختیار دکتر سیدایمان سیحون؛ رئیس شبکه پیوند ارگان و نسوج دانشگاه علوم پزشکی  قرار گرفت که ایشان قصد اصلی حضور خود را تشکر از همه حضار و تقدیم خسته نباشید کادر درمان ابراز کردند. همچنین ضمن ارائه‌ی آمارهای مرتبط، به چالش‌های فرهنگی مانند باور و امید خانواده به بازگشت عزیز مرگ مغزی شده یا رخ دادن معجزه اشاره کردند. 

در این بین مجری برنامه به نکته‌ی بسیار مهمی اشاره داشتند. اینکه کارت اهدای عضو معرفی‌نامه‌ای برای آسایش  خانواده‌ها برای مغتنم شمردن لحظات طلایی در اهدای عضو است. به افتخار همه آنهایی که این تصمیم را گرفته‌اند و به افتخار همه آنهایی که برای فرهنگسازی این تصمیم تلاش می‌کنند.

در بخش دیگر مراسم ضمن گرامیداشت یاد دکتر زهرا چیت‌سازیان، از تیم تایید مرگ مغزی تقدیر به عمل آمد. به ترتیب از گروه جراحی مغز و اعصاب؛ دکتر اسماعیل فخاریان و دکتر سعید بنایی؛ از گروه داخلی مغز و اعصاب؛ دکتر ابراهیم کوچکی، دکتر رضا دانشور و دکتر مهدی خیران که دکتر رایگان؛ ریاست محترم نظام پزشکی به نیابت از دکتر کوچکی تقدیرنامه را دریافت کردند. از گروه بیهوشی؛ جناب محمدرضا رضوی زاده، جناب محمد حاجی جعفری، جناب محمدعلی سعادتی و جناب مهدی رجبی؛ از گروه داخلی فوق تخصص کلیه؛ دکتر علی رضا سلیمانی و دکتر مسعود معینی طبا. همچنین سرکار خانم زهرا غلامی؛ مسئول محترم واحد شناسایی و فراهم‌آوری و آزاده گیتی فر، ملیحه قصابی، حسن هاشمی خواه و عاطفه فلاح؛ کوردیناتورهای اهدای عضو (هماهنگ کنندگان) مورد تقدیر قرار گرفتند. در انتها نیز از معاونت محترم درمان و تیم تایید کاشان؛ دکتر علی اکبر صالحی، دکتر فرزانه تقاعدی و دکتر متین طاعتی قدردانی به عمل آمد. در این بین محمد سلوکی، مجری برنامه به درستی اشاره داشت که این یک هنر است و ما داریم راجع به احساس آدمها در سخت‌ترین نقطه زندگی حرف می‌زنیم. سپس دکتر خیران صحبت کوتاهی پیرامون مرگ مغزی و امکان اطلاق مرگ و معیارهای اعلام آن ارائه دادند. 

پس از تقدیر، حاضرین شاهد هنرنمایی خانم فاطمه عبادی با شن بودند که لحظاتی احساسی را خلق کردند. در این نقاشی با شن، داستان واقعی چرخه‌ی اهدای عضو جشن نفس امسال کاشان به تصویر کشیده و فضای احساسی و تاثیرگذاری برای چرخه اهدا و رویایی خانواده اهداکننده و گیرنده‌ی قلب فراهم گشت. در لحظات پایانی دکتر کتایون نجفی‌زاده توضیح کوتاهی پیرامون اهمیت اهدای عضو در نظام سلامت کشور ارائه دادند. در ادامه ضمن قدردانی از تصمیم خانواده‌ها نیز صمیمانه از خانواده‌های اهداکننده (جانبخشان) درخواست کردند قاب عکس عزیزان خود را با افتخار بالای سر بگیرند و به تصمیم‌شان ببالند که جان و زندگی دوباره بخشیده‌اند. 


روح آنکه جان بخشید شاد و تن آنکه فرصت دوباره پیدا کرد سلامت.