اخبار

نقش مهم خبرنگاران حوزه سلامت در فرهنگ‌سازی اهدای عضو

دبیر گروه سلامت روزنامه همشهری از اهمیت رسانه‌ها در افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهدای عضو و مرگ مغزی گفت و نقش خبرنگاران حوزه سلامت را در این خصوص بسیار مؤثر دانست.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان، زهرا جعفرزاده گفت: اهدای عضو و به‌خصوص بحث فرهنگ‌سازی برای افزایش تمایل مردم به دریافت کارت اهدا یکی از دغدغه‌های همیشگی من بوده و هست. در طول دوران کاری‌ام بیماران زیادی را دیده‌ام که در لیست انتظار هستند و چه مشکلات زیادی دارند. به نظرم رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی اهدای عضو بسیار تأثیر دارند چراکه مردم در این موضوع دچار اشتباهات و سوءتفاهم‌های زیادی هستند و رسانه‌ها و خبرنگاران با مصاحبه‌ها و گزارش‌هایشان می‌توانند به رفع شبهات و ابهامات آن‌ها کمک شایانی کنند. 
او افزود: مسئله مهم دیگری که وجود دارد، بحث مرگ مغزی است. خیلی از مردم نمی‌دانند معنای مرگ مغزی چیست و از اینکه فرد مرگ مغزی دیگر نمی‌تواند به زندگی بازگردد آگاهی ندارند. اگر اطلاعات مردم در این حوزه افزایش یابد، هنگام مواجهه با چنین مسئله‌ای می‌توانند بهتر تصمیم‌گیری کنند. 
او تأکید کرد: نقش رسانه‌ها و خبرنگاران در اهدای عضو مؤثرتر خواهد شد به شرطی که مسئولان حوزه پیوند هم همکاری خوبی با خبرنگاران داشته باشند، در نشست‌های خبری و گفت‌وگوها شرکت کنند و اطلاعات و آمار دقیق اهدای عضو را در اختیار خبرنگاران قرار دهند.