اخبار

نخستین پیوند کبد خوک اصلاح ژنتیکی در چین

پزشکان چینی برای نخستین بار در جهان کبد خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک بیمار مبتلا به سرطان کبد پیوند زدند.

محققان چینی از اولین پیوند موفقیت آمیز کبد خوک اصلاح شده ژنتیکی به یک بیمار مبتلا به سرطان شدید کبد خبر دادند. کمیته اخلاق پیوند عضو چین نیز این مطالعه را تأیید کرد زیرا بیمار، تومور بززگی در لوب راست کبدش داشت که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌داد. 

طبق گزارش‌ها کبد ۵۱۴ گرمی خوک که حاوی ۱۰ اصلاح ژن برای جلوگیری از رد عضو و اختلال در عملکرد بود، پس از تأیید اینکه لوب چب کبد به تنهایی قادر به عملکرد نیست، به بیمار پیوند شد. بدن این بیمار ۷۱ ساله هنوز کبد پیوندی را پس نزده و حال بیمار خوب است. بر اساس مشاهدات، بیمار می‌تواند آزادانه حرکت کند و عملکرد کبد و سایر شاخص‌های سلامتی وی نیز طبیعی است. کبد پیوندی به شکل طبیعی عمل می‌کند (جریان خون در شریان کبدی و ورید کبدی کبد خوک پیوندی کاملا طبیعی است) و در حال حاضر، روزانه حدود ۲۰۰ میلی‌لیتر صفرای طلایی ترشح می‌کند که نشان‌دهنده ادغام و عملکرد موفقیت آمیز اندام است. 

این عمل اولین بیگانه‌پیوندی کبد از خوک به یک انسان و در کل پنجمین بیگانه‌پیوندی در جهان است. بیگانه‌پیوندی فرآیند پیوند اعضا از یک گونه به بدن گونه دیگر است. خوک‌ها به دلیل شباهت در اندازه و آناتومی به بدن انسان، کاندیدایی ایده آل برای اهدای عضو و استفاده انسانی در نظر گرفته می‌شوند.ذبیگانه‌پیوندی می‌تواند به عنوان یک درمان ایده آل برای افراد زیادی در سراسر جهان که از بیماری‌های شدیدی که منجر به از کار افتادن اندام‌های آنها شده است، استفاده شود.

گفتنی است که اولین بیگانه‌پیوندی موفقیت آمیز کلیه خوک اصلاح ژنتیکی شده در جهان به یک فرد ۶۲ ساله در ایالات متحده انجام شده است. با این حال، اولین فردی که کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی را دریافت کرد تقریباً دو ماه پس از جراحی جان سپرد. البته بیمارستان عمومی ماساچوست که این جراحی را انجام داد، اظهار داشت که هیچ نشانه‌ای از اینکه پیوند کلیه موجب مرگ وی بوده است، وجود ندارد. بلافاصله پس از آن، پزشکان در چین نیز پیوند مشابهی را انجام دادند، البته در یک فرد مرگ مغزی شده انجام شد. در ماه مارس ۲۰۲۴، یک تیم چینی از دانشگاه پزشکی نیروی هوایی اولین کبد خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک بیمار مبتلا به مرگ مغزی پیوند زدند.

با وجود پیشرفت در پیوند زنو (بیگانه) در سال‌های اخیر و ظرفیت بهبود کمبود اعضای پیوندی، هنوز نگرانی‌های اخلاقی پیرامون این عمل وجود دارد، از جمله احتمال رد عضو یا انتقال بیماری.