اخبار

اولین پیوند کلیه اصلاح ژنتیکی از خوک به انسان

گروهی از جراحان آمریکایی موفق شدند برای اولین بار کلیه یک خوک را به بدن یک بیمار پیوند بزنند.

این جراحی چهار ساعته شنبه در بیمارستان عمومی ماساچوست انجام شد. این بیمارستان اولین بیمارستانی بود که در سال ۱۹۵۴ پیوند کلیه را انجام داده است. ریک اسلیمن، مدیر ۶۲ ساله اداره حمل و نقل ماساچوست که بیماری کلیوی وی، پیشرفته تشخیص داده شده بود، پس از پیوند، بهبود یافته و انتظار می‌رود به زودی از بیمارستان مرخص شود.

پزشکان فکر می‌کنند کلیه جدید او می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد، اما همچنین اذعان کردند که ناشناخته‌های زیادی در پیوند از حیوان به انسان وجود دارد. در بیانیه‌ی کتبی ارائه شده توسط بیمارستان، این بیمار گفته که به مدت ۱۱ سال در لیست انتظار بیمارستان بوده است. او پیش از این پس از سال‌ها زندگی با دیابت و فشار خون بالا، در سال ۲۰۱۸ یک کلیه از یک اهداکننده انسانی دریافت کرد که پنج سال بعد علائم نارسایی  نشان داد و او در سال ۲۰۲۳ دیالیز را از سر گرفت. او گفت که سال گذشته زمانی که تشخیص داده شد بیماری کلیوی پیشرفته دارد، پزشکان به او پیشنهاد کردند کلیه خوک را امتحان کند.

این بیمار معتقد است: من این روش را نه تنها راهی برای کمک به خود، بلکه راهی برای ایجاد امید برای هزاران نفری که برای زنده ماندن نیاز به پیوند دارند، دیدم.

پزشکانی که در این پرونده دخیل نبودند نیز گفتند که این جراحی نشان‌دهنده نقطه عطفی در پزشکی است. دکتر پارسیا واجفی، رئیس بخش پیوند جراحی در مرکز پزشکی UT Southwestern در دالاس، گفت: «اینکه سرانجام این کار پس از سال‌ها فعالیت و همکاری به نتیجه برسد، به واقع گامی بزرگ، رو به جلو و لحظه‌ای عالی برای پیوند اعضا است».