اخبار

دومین پیوند آزمایشی قلب خوک به انسان

لارنس فاوست (Lawrence Faucette) دومین نفر در جهان است که در سپتامبر امسال، قلب یک خوک (اصلاح ژنتیکی شده) را به صورت آزمایشی دریافت کرده است.

اولین جراحی آزمایشی ژانویه ۲۰۲۲ انجام شد اما بیمار دو ماه پس از جراحی درگذشت. پس از کالبدشکافی شواهدی مبنی بر ویروس خوک دیده شد که قبلا شناسایی نشده بود. پزشکان شرایط فاوست را مساعد می‌دانند و معتقدند قلب او عملکرد خوبی دارد. تا این لحظه شواهدی مبنی بر عفونت یا پس زدن ارگان هم دیده نشده است. تمرکز پزشکان (بویژه دکتر محی‌الدین؛ مدیر برنامه پیوند خارجی UMMC) بر این است که او قدرت انجام کارهای معمول را بازیابی کند. بنابراین زمان زیادی صرف فیزیوتراپی او می‌شود.

لارنس فاوست در ۱۴ سپتامبر با علائم نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد و در حالی که در بیمارستان بود قلب او دوبار از حرکت ایستاد که با شوک الکتریکی به حالت عادی برگشت. او کاملا با درمان آزمایشی موافقت کرد و از تمام خطرات آن مطلع شد. علاوه براین تحت ارزیابی کامل روانپزشکی قرار گرفت و پرونده خود را با یک متخصص اخلاق پزشکی نیز در میان گذاشت. فاوست ۵۸ ساله در حال حاضر به تنهایی و بدون کمک هیچ دستگاهی نفس می‌کشد. این کهنه سرباز نیروی دریایی هرگز انتظار نداشت که دوباره بتواند روی پاهای خود بایستد (البته ایستادن به تنهایی هنوز برای او مقدور نیست و به کمک احتیاج دارد). همسر او می‌گوید ما به اینکه زمان بیشتری در کنار هم باشیم، امیدواریم. مثل دوباره نشستن در ایوان و نوشیدن قهوه.

این نوع جراحی پیوند (خارجی) تحت نظارت سازمان غذا و دارو امریکا است و بنا به گفته آنها مسیری بالقوه برای بیمارانی با شرایط جدی و بحرانی است تا بتوانند زمانیکه هیچ روش جایگزین یا رضایت‌بخشی وجود ندارد، به درمان آزمایشی دسترسی پیدا کنند. سازمان غذا و دارو برای اولین بار در سال ۲۰۲۰، استفاده از این خوک‌های اصلاح ژنتیکی شده را تایید کرده است. در حال حاضر هیچ آزمایش بالینی وجود ندارد که از اندام خوک برای پیوند به انسان استفاده کند. بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۱۳ هزار نفر در لیست پیوند اعضای امریکا قرار دارند که حدودا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر آنها نیازمند پیوند قلب هستند. بنا به آمار donate life America، روزانه ۱۷ نفر در لیست انتظار جان خود را از دست می‌دهند.



به روز رسانی:

لارنس فاوست پس از ۶ هفته در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) درگذشت.