اخبار

ایثار در ایثار، نخستین مراسم تقدیر از خانواده‌های ایثارگر جانبخش

نخستین مراسم تقدیر از خانواده‌های ایثارگر جانبخش با عنوان ایثار در ایثار، با هدف تکریم از خانواده‌های جانبخش ایثارگر و ارتقای فرهنگ اهدای عضو، با حضور 26 خانواده جانبخش از استان‌های اردبیل، اهواز، اصفهان، ارومیه، تبریز، تهران، سمنان، قم، همدان و یاسوج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان، صبح یکشنبه نهم مهر ماه سال جاری، نخستین مراسم تقدیر از خانواده‌های ایثارگر جانبخش با عنوان ایثار در ایثار به همت انجمن اهدای عضو ایرانیان و بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور کتایون نجفی‌زاده؛ مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، محمود پاکدل؛ معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید، رحیم نریمانی، مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی و جمعی از خانواده‌های جانبخش در مجتمع فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد.
این مراسم با هدف تکریم از خانواده‌های جانبخش ایثارگر و ارتقای فرهنگ اهدای عضو، میزبان 26 خانواده جانبخش از استان‌های اردبیل، اهواز، اصفهان، ارومیه، تبریز، تهران، سمنان، قم، همدان و یاسوج بود. همچنین هنرمندان گرانقدری چون جناب دکتر اسماعیل امینی (شاعر و ادیب)، جناب آقای رضا ایرانمش (بازیگر)، آقای محمدحسین لطیفی (کارگردان) و سرکار خانم مژده لواسانی (مجری و از سفیران انجمن) در این مراسم حضور داشتند و نکاتی را بیان کردند. محمدحسین لطیفی ضمن اشاره به اینکه ترویج فرهنگ اهدای عضو، نیازمند ایجاد بستری برای ترویج آن است بیان کرد: من دو کارت اهدای عضو دارم و خیلی راحت خودم این کار را انجام دادم، اما مهمتر آن خانواده‌ای است که لحظه‌ حیاتی را برای تصمیم شان تجربه می‌کنند که بسیار دراماتیک و غم‌انگیز است در حالی که در از روح و عشق است و تضاد خاصی برای ما فیلمسازان ایجاد می‌کند. امیدوارم این فرهنگ عمومی باشد تا به راحتی بتوان با آن کنار آمد. همچنین رضا ایرانمنش در بخشی از این مراسم بیان کرد: زمانی که می‌خواستم بحث ایثار را تفسیر کنم به خودم می‌بالیدم که در جامعه‌ای هستم که ایثارگری جزو خصلت‌های مردم جامعه آن است. بحث ایثار در ایثار یک شعفی را در همه ایجاد می‌کند که بپرسیم چطور می‌شود یک ایثارگر مجدد از آنچه برایش مانده بگذرد.
وی ادامه داد: من به بیمارستان بسیار رفت و آمد دارم و به خانواده‌ام گفتم در صورت بروز حادثه هیچ تعللی نکنید. هر عضوی که قابلیت پیوند دارد اهدا کنید. امیدوارم در این راستا گامی بردارم. اعلام آمادگی می‌کنم در این راستا هرگونه است قدمی بردارم و این فرهنگ در جامعه ما بیشتر جا بیفتد. در بخش دیگر، دکتر اسماعیل امینی از اساتید دانشگاه در سخنان خود با اشاره به آیات قرآن یادآور شدند: مرگ حق است و نباید آن را فاجعه بدانیم.  آنچه تاکنون ایران را نگه داشته فرهنگ و معنویت است. در سال‌های جنگ  آنچه آن را پیش می‌برد فرهنگ و معنویت بود. موضوع اهدای عضو هم یکی از همین فرهنگ‌های معنوی است. هرجایی که نشانی از معنویت و زیبایی بوده مردم به میدان آمده‌اند و دور هم جمع شده‌اند. امیدوارم این چنین اقداماتی زمینه افزایش اعتماد عمومی را فراهم کند.
در ادامه جناب آقای دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اشاره به تلاش خستگی‌ناپذیر خانم دکتر نجفی زاده به عنوان مدیرعامل انجمن، نسبت به کوتاه شدن زمان انتظار برای پیوند با فرهنگسازی هرچه بیشتر ابراز امیدواری کردند. وی ضمن یادکردن از عزیزان‌شان که به دلیل مشکلات کلیوی فوت شده‌‎اند، خاطرنشان کردند: ما هر روزی که رنج یک انسان را کمتر کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم، از خانم نجفی‌زاده هم قدردانی می‌کنم که در این راه مجاهدانه قدم بر می‌دارد، امیدواریم این موضوع در مورد همه ما صدق کند. سپس سرکار خانم دکتر کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان کردند: هنرمندان همیشه در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو همراه و مورد تقدیر هستند بااین حال باید از خانواده جانبخش هم بسیار تقدیر شود. خانواده‌های ایثارگر باید در لحظه تصمیم بگیرند که عضو عزیزان خود را که حاضر نبودند خاری به دستشان برود، اهدا کنند. ایشان صحبت‌های خود را اینطور ادامه دادند که تنها یک درصد مرگ‌ها، مرگ مغزی است و این یک موهبت است چون می‌تواند نجات بخش زندگی دیگران باشد. افرادی که از پیش ایثارگر هستند عموما بهترین تصمیم را با اهدای اعضای خانواده خود اتخاذ می‌کنند. ۲۵ هزار نفر، نیازمند دریافت عضو هستند و با وجود اینکه سالانه ۳ هزار نفر بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند، فقط هزار نفر از خانواده ها قبول می‌کنند اعضای عزیز خود را اهدا کنند. ایشان صحبت‌های خود را اینگونه ادامه دادند که مشکل ترویج فرهنگ سازی، فقدان هم افزایی است. باید این باور را که مرگ مغزی برابر با مرگ طبیعی است جا بیاندازیم و افزایش صدورد کارت اهدای عضو را هم در نظر بگیریم. آمار پیوند ریه در سال بسیار کم شده است.اما ما تلاشمان را ادامه خواهیم داد. خانواده‌ها اجازه ندهند اعضای عزیزانشان زیر خاک برود. این اعضا زندگی بخش است. در ادامه به آمار قابل توجه اهدا عضو نیز اشاره شد. بنا به این آمارها ایران در سال ۲۰۲۱، رتبه اول اهدای عضو در آسیا و رتبه سی‌ام را در جهان دارد. قابل توجه است که از این طریق، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در ارز کشور صرفه جویی شده است. 
سپس جناب آقای محمود پاکدل؛ معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران ابراز کردند: امروز به جایگاهی رسیدیم که می‌توانیم بگوییم مردم ما به سویی رفته‌اند که ایثارگر باشند و فرهنگ اهدای عضو در جامعه ما نهادینه شده است مردم می‌بایست در ترویج و توسعه فرهنگ ایثار کمک کنند. ما هم به این سمت می‌رویم که توسعه فرهنگ ایثار و شهادت  منحصر به دستگاه‌های دولتی نباشد. ایثار اجتماعی موضوعی است که در چندسال اخیر در واژه‌های بنیاد مشاهده می‌کنیم. ما وظیفه ترویج این فرهنگ را داریم. 
سرانجام تفاهم‌نامه‌ای در راستای توسعه ایثار اجتماعی فی‌مابین انجمن اهدای عضو ایرانیان و بنیاد شهید به امضا رسید.

همایش ایثار در ایثار 2

ایثار در ایثار 3

ایثار در ایثار 4

ایثار در ایثار 5

ایثار در ایثار 6

ایثار در ایثار 7