اخبار

یزد دارنده رتبه اول شاخص اهدای عضو و شیراز دارای بیشترین تعداد اهدای عضو در سال گذشته

در سال ۱۴۰۱، رتبه اول شاخص اهدای عضو در کشور به یزد رسید و بیشترین تعداد اهدای عضو در کشور نیز توسط واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به سرانجام رسید.

رئیس مرکز مدیریت پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اعلام کرد: استان یزد در سال گذشته رتبه اول شاخص اهدای عضو در کشور را کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان و به نقل از ایسنا، دکتر «علی دهقان» با اشاره به انجام ۴۶ مورد اهدا عضو در سال گذشته در استان یزد، اظهار کرد: در بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی، استان یزد برای دومین سال متوالی، نسبت به جمعیت، رتبه اول شاخص اهدا عضو در کشور را کسب کرد.

وی ادامه داد: هشت عضو اصلی بدن از جمله کبد، کلیه، قلب و ۵۳ نسج از جمله قرنیه و تاندون، از یک فرد دچار مرگ مغزی شده می‌تواند اهدا شود و افراد زیادی را از معلولیت و مرگ نجات دهد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: هموطنان می‌توانند با مراجعه به سایت کشوری ehdacenter.ir برای ثبت نام و گرفتن کارت اهدا عضو اقدام کنند.

وی تصریح کرد: هم چنین شهروندان یزدی می‌توانند با ارسال کد ملی خود به سامانه پیامکی ۳۴۳۲ و یا با با مراجعه به بیمارستان شهید رهنمون بخش پیوند نسبت به دریافت کارت اهدا عضو اقدام کنند.

دهقان با ابراز امیدواری از این اقدام انسان دوستانه، خاطر نشان کرد: می‌توانیم با فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی مناسب شاهد این باشیم که مشکلات بیماران در انتظار پیوند عضو با فداکاری و اقدام خداپسندانه خانواده‌های بیماران مرگ مغزی برطرف شود.

شایان ذکر است در سال ۱۴۰۱، مانند چند سال گذشته، بیشترین تعداد اهدای عضو در کشور متعلق به استان فارس است که این استان همچنین بالاترین تعداد اعضای اهدایی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را در بیمارستان مرکز جامع اهدا و پیوند اعضای بوعلی سینا به خود اختصاص داده است.