اخبار

غرفه شهرزاد در هفته‌ای که گذشت

روزانه 7 تا 10 نفر یا به عبارتی هر 2 تا 3 ساعت یک نفر (سالانه سه هزار نفر) از بیماران چشم‌انتظار در لیست‌های پیوند کشور که تنها راه ادامه‌ی حیات آن‌ها، پیوند عضو، از اعضای افراد مرگ مغزی است به علت فقدان عضو مناسب پیوندی فوت می‌کنند.
این در حالی است که در ایران، سالانه 5 هزار تا 8 هزار مرگ مغزی رخ می‌دهد که حدود نیمی از آنان (نزدیک به 3 هزار نفر) شرایط پزشکی لازم برای اهدای عضو را دارا هستند، اما متاسفانه سالانه فقط یک‌سوم موارد یاد شده به اهدای عضو می‌رسند و مابقی، که بالغ بر 7 هزار عضو قابل پیوند است را به دلیل عدم رضایت خانواده‌ها، با خود به زیر خاک می برند.
مهمترین علت عدم رضایت به اهدای عضو در جهان، عدم باور مرگ مغزی به عنوان مرگ قطعی است که صرفا با بسترسازی فرهنگی و اجتماعی می‌توان در زمینه‌ی ایجاد نگرش مرگ مغزی مساوی مرگ و ارتقای فرهنگ معنوی اهدای عضو در جوامع، گام موثر برداشت؛ در این میان نقش هنرمندان در نهادینه‌سازی فرهنگ معنوی اهدای عضو بسیار تاثیرگذار است. 
در همین راستا نخستین غرفه‌ی دائمی صدور کارت اهدای عضو کشور در پردیس تئاتر شهرزاد افتتاح شد؛ در اولین هفته‌ی افتتاح این غرفه هنرمندان بسیاری کارت اهدای عضو دریافت کردند که در این بین می‌توان به شبنم قلی‌خانی، نعیمه نظام‌دوست، لادن ژاوه‌وند، گیتی شاکری، سیدجواد هاشمی، سیروس همتی و یزدان جیریایی اشاره کرد.

لازم به ذکر است پردیس تئاتر شهرزاد هر روز از ساعت 17 تا 22 میزبان هموطنان نوع‌دوستی است که تمایل به دریافت کارت اهدای عضو دارند.

انتهای پیام//