رویداد ها

کاهش 50 درصدی اهدای عضو در خراسان رضوی به علت شیوع او میکرون

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در نیمه اول بهمن ماه چهار عمل اهدا عضو از افراد مرگ مغزی انجام شد که به نسبت نیمه اول دی ماه با 8 مورد، 50 درصد کاهش داشته و علت اصلی آن هم شیوع سویه اومیکرون و مشکلات موج ششم بحران کرونا است.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان،دکتر ابراهیم خالقی گفت: خدمات‌رسانی به بیماران دیالیزی و پیوندی در موج ششم بحران کرونا بی‌وقفه در حال انجام است، هر چند که از زمان شیوع ویروس اومیکرون، میزان ابتلای موارد مرگ مغزی به این ویروس بیشتر شده و موارد اهدا و پیوند کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین ارکان در زمان برداشت اعضای بدن  افراد مرگ مغزی در کنار سالم بودن آن عضو، داشتن تست PCR منفی فرد اهدا کننده است.
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در دی ماه امسال که هنوز وارد موج ششم بحران کرونا نشده بودیم میزان اهدا عضو از موارد مرگ مغزی قابل قبول بود، خاطرنشان کرد: در ماه گذشته 17 مورد اهداکننده مرگ مغزی داشتیم و اکنون در نیمه دوم بهمن ماه هستیم این میزان 4 مورد بوده و به نسبت نیمه اول دی ماه که 8 مورد بود 50 درصد کاهش داشته و علت اصلی آن هم شیوع ویروس اومیکرون و مشکلات موج ششم بحران کرونا بوده است.
دکتر خالقی اضافه کرد: اعضای بدن 4 اهداکننده مرگ مغزی در نیمه اول بهمن به 10 بیمار نیازمند به عضو پیوند شده که شامل 6 اهدای کلیه، 3 اهدای کبد و یک مورد اهدای قلب اعزامی به تهران بوده است.
وی با ذکر این نکته که در نیمه اول بهمن ماه امسال 2 مورد اهدای زنده به زنده داشته‌ایم، تأکید کرد: هر 2 مورد مربوط به اهدای کلیه بوده که یک مورد آن ایرانی و یک مورد دیگر هم تاجیکستانی بوده است، شایان ذکر است که از دهنده و گیرنده زنده به زنده به جز آزمایش‌های موردنیاز اهدا، تست PCR و سی‌تی‌اسکن هم گرفته می‌شود و هر 2 مورد در هر 2 نفر چه دهنده و چه گیرنده باید فاقد مشکل باشد.
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اگر جواب تست PCR فرد دهنده یا گیرنده مثبت بود و یا سی‌تی‌اسکن یکی از آنان و یا هر دو آنها غیرطبیعی بود، امکان برداشتن عضو و انجام عمل پیوند وجود ندارد و این کار به زمانی موکول می‌شود که جواب تست PCR هر 2 نفر منفی بوده و سی‌تی‌اسکنشان هم طبیعی باشد.