اخبار

سامانه ملی پیوند اعضا از امروز رسماً آغاز به کار می کند

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از راه‌اندازی رسمی سامانه ملی اهدای عضو و پیوند اعضا از امروز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان دکتر مهدی شادنوش شامگاه گذشته چهارشنبه ۱۹ آبان در اختتامیه‌ی سومین دوره‌ی آموزش تخصصی رویارویی با خانواده‌های افراد مرگ مغزی، از راه‌اندازی رسمی سامانه ملی اهدای عضو و پیوند اعضا و موفقیت این طرح در دوره آزمایشی خبر داد و گفت: این سامانه راهکاری برای مقابله با بازار سیاه و ایجاد عدالت سرتاسری از دورترین روستاها تا پایتخت در امر تخصیص اعضای پیوندی به بیماران نیازمند پیوند لیست های انتظار کشور است تا ضمن فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو به‌عنوان یک کار خیر، هزینه‌ها برای این بیماران به حداقل برسند.
وی افزود: یکی از مزایای مهم این سامانه، ایجاد تطابق حداکثری میان گیرنده و اهداکننده است.
دکتر شادنوش در ادامه به اولویت‌های وزارت بهداشت در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اهدا و پیوند یکی از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت است و راه‌اندازی تنها سامانه رسمی کشور برای پیوند اعضا نیز با همین هدف صورت گرفت.
وی در ادامه از پیوند قلب کودک چهارماهه به کودکی ۹ ماهه در شب گذشته خبر داد و تصریح کرد: سالانه ۴۵۰ پیوند قلب در حوزه پیوند قلب کودکان در دنیا انجام می‌شود که ۲۵ مورد آن در ۶ ماهه اول سال جاری در بیمارستان شهید رجایی با موفقیت انجام‌شده و این امر نشان از همت والای همکاران و فعالین این حوزه در ایران است.