اخبار

در هیچ دین و مذهبی اهدای عضو رد نشده است

رئیس واحد اهدای عضو استان خراسان رضوی گفت: در هیچ دین ، مذهب، باور قومی و سنتی در دنیا  مقوله ی اهدای عضو، نه تأکید و نه رد شده است.

 

دکتر ابراهیم خالقی، در آخرین روز سومین دوره تخصصی رویارویی با خانواده های افراد مرگ مغزی (IrFASC) ، مبحث "محدودیت های مذهبی و قومی و قبیله ای" را  ارائه و راهکارهای رفع این موانع برای شرکت کنندگان ارائه گردید. وی تاکید کرد: شالوده ی هیچ دین و مذهبی و در هیچ باور قومی و سنتی در دنیا ، مقوله ی نوپای اهدای عضو که کمی بیش از نیم قرن از تولدش می گذرد، نه تأکید و نه رد شده است

دکترخالقی افزود: نوعدوستی و ایثار و کمک به همنوع، مواردی هستند که در تمامی ادیان، باورها و اعتقادات سنتی و قومی، به آن سفارش شده است و محال ممکن است که شما مسلکی را ببینید که در آن جز این توصیه شده باشد.

وی خاطرنشان ساخت: امروزه در ایران 24 قوم، ساکن می باشد که بعضاً عقایدی مخالف و یا محدودیت ها و شرایطی خاص برای موافقت با اهدای عضو دارند.

وی در پایان گفت: با توجه به فتوای حاکم شرع و تأیید فقهای شورای نگهبان، حکم شرعی اهدای عضو در ایران، حکم فتوا را دارد و نظر مابقی مراجع تقلید، حکم احتیاط واجب را دارد و مسلمانان در این مورد می توانند از حاکم شرع و یا سایر مراجع موافق، پیروی کنند

همچنین در این بخش، سایر شرکت کنندگان نیز که از استان های مختلف کشور با تنوع اقوام و تفکرات مذهبی و آیینی هستند، مشکلات خود را مطرح نمودند و تجارب خود را به اشتراک گذشتند.