اخبار

صعود مجدد شاخص اهدای عضو کشور در شش ماهه اول سال جاری

قائم مقام هیئت مدیر‌ه انجمن اهدای عضو ایرانیان از صعود مجدد شاخص اهدای عضو کشور در شش ماهه سال جاری خبر داد.


به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان دکتر امید قبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری "انجمن اهدای عضو ایرانیان" با بیان اینکه درایران شاخص اهدای عضو تا قبل از سال ۹۸ و همه گیری کرونا ۱۴۰۳3 بود، گفت: همزمان با همه گیری کرونا این شاخص درتمام کشور‌ها، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افت داشته است. 
وی افزود: در ایران شاخص اهدای عضو بعد از پاندومی کرونا از ۱۴/۳ به ۷/۹  افت پیدا کرد که در نهایت باعث به خطر افتادن هرچه بیشتر جان بیماران نیازمند به پیوند در کشور شد.
وی با اشاره به روند روبه بهبود پیوند اعضا در شش ماهه سال جاری تصریح کرد: خوشبختانه با ایجاد پروتکل های اختصاصی حوزه اهدا روند پیوند اعضا در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ چشمگیر و روبه افزایش بوده و در حال حاضر این شاخص به ۱۱ درصد رسیده است.
دکتر قبادی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۹ یعنی از آغاز فرایند اهدای عضو در ایران شاخص اهدا در کشور ۲/۰ بود که با تلاش های مستمراین شاخص در سال ۱۳۹۸ به ۱۴/۳ رسید که نشاندهنده رشد۷۰ برابری در ۲۰ سال گذشته است. 
وی از رضایت به اهدای عضو ۴۴۶ نفر از خانواده های افراد مرگ مغزی در شش ماهه سال جاری خبر داد و افزود: حدود ۱۳۷۶ نفر در ایران با پیوند عضو در سال جاری جانی دوبار‌ه گرفتند.
قائم مقام هیئت مدیر‌ه انجمن اهدای عضو ایرانیان در ادامه با اشاره به اینکه شاخص اهدای عضو در دنیا نمایانگر وجود دو محور اساسی در کشورها است، گفت: این شاخص نشاندهنده پیشرفت نظام سلامت در مقوله اهدا و پیوند و همچنین وجود فرهنگ ایثار و نوع دوستی در آن کشورها است.
وی تاکید کرد: خوشبختانه مردم ایران با توجه به سابقه تاریخی نوع دوستی و ایثارگری که در جای جای تاریخ از خود نشان داده اند در این حوزه نیز خوب درخشیده اند و این شاخص همچنان روبه افزایش است.