اخبار

زمان طلایی خانواده‌ها برای اهدای عضو ۱۲ تا ۲۴ ساعت است

دکتر امید قبادی قائم مقام هیئت مدیره ی انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری انجمن اهدای عضو ایرانیان در خصوص نجات اعضای پیوندی بعد از مرگ مغزی گفت: زمان طلایی نجات ارگان هایی مانند ریه و قلب نهایتا ۲۴ ساعت است به همین دلیل آمادگی و آشنایی خانواده‌ها با این نوع مرگ جهت پذیرش سریع اهدای اعضا و عدم صرف زمان برای رضایت در نجات جان بیماران نیاز به پیوند و موفقیت عمل آنان ضروری است.
وی افزود: وقتی مرگ مغزی رخ می دهد نوعی سم در مغز تولید و شروع به انتشار می‌کند که لحظه به لحظه ارگان‌ها را از بین می برد در نتیجه نهایتاً تا چند روز بیشتر این ارگانها به درمان مصنوعی پاسخ نمی‌دهند بنابر این باید فرهگ سازی و آگاهی‌دهی هرچه بیشتر در این زمینه اهم فعالیت های فرهنگی حوزه‌ی بهداشت قرار گیرد.
قائم مقام هیئت مدیره ی انجمن اهدای عضو ایرانیان تصریح کرد: تأیید مرگ مغزی از نظر پزشکی مقوله ساده‌ای شده و مانند گذشته بسیار دور نیازی به برداشتن جمجمه نیست بلکه با معاینات بالینی و با چند اقدام ساده مثل تصویربرداری می‌توان به نتیجه رسید .
وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که مرگ مغزی را تأیید می‌کنند ۴ گروه پزشک معتمد وزارت بهداشت هستند که شامل متخصص داخلی اعصاب، جراحی اعصاب، داخلی و بیهوشی هستند.