اخبار

چاپگرهای سه بعدی و دورنمای بازآفرینی قلب

تکنولوژی جدید چاپ زیستی بهره‌برداری از کلاژن را به مراتب آسان‌تر و ممکن کرده است. چاپ سلول‌های زنده و مواد بیولوژیکی نرم مثل کلاژن چالشی بس دشوار است. محققان در توضیح این مطلب افزودند که کلاژن به صورت مایع استخراج می‌شود و به علت شاخصه‌های ویژه به تنهایی برای چاپ زیستی مناسب نیست، ولی با حمایت از ژل تثبیت‌کننده‌ای که پس از چاپ زیستی حذف می‌شود.

 دانشمندان به تازگی گام بلندی در شبیه‌سازی و چاپ سه بعدی قلب انسان با هدف نهایی بازآفرینی بافت جایگزین، برای احیای اندام‌ها و بازتولید ارگان‌های زنده و بهبودی جراحت‌های مصدومان حوادث برداشته‌اند.

چاپگر سه بعدی، دستگاهی است که برای تولید قطعات نهایی از روی فایل سه بعدی کامپیوتری و برخلاف چاپ سنتی بر روی یک سطح صاف و به صورت لایه لایه به کار گرفته می‌شود.

پرینت‌های سه بعدی متناسب با جنس محصول پرینت شده از قبیل پلاستیک، فلزات و سرامیک، کاربردهای متفاوتی دارند.

عرصه کاربردی این  تکنولوژی در صنایع مختلف بسیار گسترده است و در سال‌های اخیر محققان در پی توسعه زمینه جدید و محصولی به نام "چاپ زیستی" سه بعدی با دورنمای دستاوردی بسیار قابل توجه هستند. امید این است که در آینده‌ای نه چندان دور فناوری لازم برای تولید محصولات شخصی‌سازی شده مثل پرینت بافت زنده سفارشی و حتی اندام زنده سفارشی برای بیماران تکوین و تکمیل شود.

منبع: consumer.healthday.com